Mati
Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grudziądz/Szczecin
|
Wysłany: Nie 12:47, 20 Lip 2008 Temat postu: Wagony 805Na i 805Nb |
|
|
We wrześniu 1980 roku Grudziądz otrzymał 8 wagonów nowego typu 805Na. Otrzymały one numery 227 – 234, co było następstwem numeracji WPKM-owskiej, dzięki której nowe wozy miały trafiać raz do Torunia, raz do Grudziądza. W 1981 roku, po oderwaniu się od struktur wojewódzkich, MPK Grudziądz oznaczyło je numerami 37 – 44. Przy tych tramwajach motorniczowie spotkali się z zupełnie nowym sposobem sterowania wagonem. Dwie korby (nastawnik jazdy i hamowania oraz hamulec postojowy) zostały zastąpione przez pedały jazdy i hamowania. Dodatkowo należało podczas jazdy lewą nogą trzymać czuwak. Pojazdy te są jednokierunkowe i wymagają tras zakończonych pętlami. Zabierają 125 pasażerów, w tym 20 na miejscach siedzących skierowanych „twarzą” do kierunku jazdy. Znacznie obniżono w nich podłogę w porównaniu do tramwajów starszych konstrukcji.
W związku z tym, że chwili sprowadzenia wagonów typu 805Na nie wybudowano jeszcze trójkąta manewrowego przy dworcu PKP, wozy te stały w zajezdni. W międzyczasie zostały wysłane do Łodzi celem dokonania przebiegunowania . Wóz 44 został rozebrany na części zamienne, lecz wkrótce podjęto decyzję o jego odbudowie.
Mają one długość 13500 mm (ze sprzęgiem 14700), szerokość 2400 mm, wysokość 3060 mm oraz masę 15250 kg. Wózki napędowe 2NW są wyposażone w dwa silniki LTa-220 „Dolmel” o mocy godzinnej 41,5 kW i ciągłej 40 kW. Silnik jest sprzęgnięty wałem Cardana z przekładnią hipoidalną o przełożeniu 1:7,16 i przenoszącą napęd na oś kół. Drzwi wagonów tych posiadały szyby dolną i górną, a także szybę nad drzwiami odsłaniającą aparaturę mechanizmów otwierających drzwi, później zamalowywane. W nowszych modelach (45 – 62) szyby nad drzwiami były zastępowane blachą.
Do roku 1988 trafiło jeszcze 18 wagonów 805Na (45 – 62). Na przełomie 1993 i 1994 roku zakupiono 6 wozów 805Nb (63 – 6 w miejsce 11 spalonych wozów. Wagony te od przełomu lat 1992/93 kursowały jako 105Nb po Warszawie, lecz z powodu dużej awaryjności zostały zwrócone do producenta. Wszystkie wagony typu 805Nb różniły się od swoich poprzedników m. in. przetwornicą dynamiczną, otwieranymi automatycznie jak i poprzez wciśnięcie guzika zamontowanego przy wejściu drzwiami pozbawionymi dolnych okien. Wóz 44 został odbudowany po pożarze i po remoncie przenumerowany na 69. Natomiast jako rekompensatę za awaryjność wozów 805Nb Alstom Konstal dostarczył do Grudziądza pudło, które zostało oznaczone numerem 70, zaś po kilku latach sprzedane do Torunia, gdzie po zainstalowaniu niezbędnej aparatury kursuje prawdopodobnie z numerem 227II.
W sierpniu 2000 roku zmodernizowano wagon 46 na 805Nm, instalując w nim nowy pulpit, nowe światła (tzw. „wyłupki”), ciche przetwornice statyczne, podwójne siedzenia (zwiększając ich ilość z 20 do 24) oraz w wyświetlacze, które wcześniej pojawiły się w wagonach 67 i 68, a nieco później w 47. W sierpniu 2002 roku w ten sam sposób zmodernizowano wóz 38 (tym razem bez wyświetlaczy). Jego charakterystyczną cechą w 2003 roku była umieszczona za przednią szybą kaseta na tablicę kierunkową, a kaseta na nr linii znajduje się z boku (dotychczas niestosowana w grudziądzkich „osiemsetpiątkach”). Obecnie wóz ten wraz z kilkoma innymi (jak np. 59) posiada duże, czytelne i podświetlane tablice na nr linii i kierunkowe. Wagony 46 i 38 przeważnie kursują na linii 1. 46 dodatkowo służy często również jako holownik. W 2004 roku na 805Nm (bydgoska „PESA”) zdecydowano się też przebudować wagon 42, który od chwili pojawienia się wagonów 63 – 68, był stopniowo przebudowywany na 805Nb.
Post został pochwalony 0 razy
|
|