Mati
Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grudziądz/Szczecin
|
Wysłany: Nie 13:00, 20 Lip 2008 Temat postu: Wagony 805Nb |
|
|
Wstęp
Właściwie wygodniej jest opisywac te wagony wraz z 805Na. Różnia się wieloma delatalmi od siebie, jak drzwiami BODE, innymi fotelami, pulpitami, a tak w zasadzie na oko nie różnia się nadto. Pzreciętny pasażer i tak ich nie odróżnia. Wiadomo jest, że pochodzą one z Warszawy. Wyprodukowane zostały na przełomie 1992 i 1993 roku.
Oto, co piszą o każdym z tych wagonów autorzy strony Tramwajów Warszawskich w rozdziale "Życie po życiu":
105Nb 1383, obecnie grudziądzki 805Nb 64
Wagon typu 105Nb o numerze fabrycznym 005 wyprodukowano w Konstalu w 1992r. W dniu 08.03.1993 wagon został przyjęty na stan TW i przydzielony do zajezdni R-3 Mokotów. Z powodu wysokiej awaryjności wagon został zwrócony do producenta w dniu 26.10.1993. W Konstalu poprawiono aparaturę elektryczną, wymieniono wózki na wąskotorowe 2NWa, następnie nadano nowy numer fabryczny 002 i wpisano jako datę produkcji rok 1993. Wagon sprzedano do Grudziądza gdzie został wpisany na stan MZK Grudziądz w dniu 06.12.1993. Wagon przez kilka lat jeździł solo, od 1998r. kursował w składzie 64+63, potem w parze 65+64. Od marca 2003r. jeździł w składzie 66+64, obecnie zaś w składzie 64+65.
105Nb 1387, obecnie grudziądzki 805Nb 65
Wagon typu 105Nb o numerze fabrycznym 009 wyprodukowano w Konstalu w 1993r. W dniu 15.03.1993 wagon został przyjęty na stan TW i przydzielony do zajezdni R-3 Mokotów. Z powodu wysokiej awaryjności wagon został zwrócony do producenta w dniu 26.10.1993. W Konstalu poprawiono aparaturę elektryczną, wymieniono wózki na wąskotorowe 2NWa. Wagon otrzymał nowy numer fabryczny 003 i nowy rok produkcji 1994. Wagon wpisano na stan MZK Grudziądz w dniu 15.01.1994. Początkowo kursował solo, od 1998r w składzie 66+65, w 2000r. ponownie solo, potem w parze 68+65, następnie w składzie 65+64, a od marca 2003r. solo. W 2004r. został połączony w sład 64+65.
105Nb 1388, obecnie grudziądzki 805Nb 67
Wagon typu 105Nb o numerze fabrycznym 010 wyprodukowano w Konstalu w 1993r. W dniu 15.03.1993 wagon został przyjęty na stan TW i przydzielony do zajezdni R-3 Mokotów. Z powodu wysokiej awaryjności wagon został zwrócony do producenta w dniu 26.10.1993. W Konstalu poprawiono aparaturę elektryczną, wymieniono wózki na wąskotorowe 2NWa, a następnie sprzedano do Grudziądza jako nowy wagon typu 805Nb (otrzymał nowy numer fabryczny 005 i nowy rok produkcji - 1994). Wagon został wpisany na stan MZK Grudziądz w dniu 03.02.1994. Do 1998r. wagon kursował solo, następnie w składzie 67+68, od 2000r. jeździł w składzie 67+66, a od marca 2003r ponownie solo. Kolejna zmiana nastąpiła w 2004r. - obecnie kursuje w składzie 67+63.
105Nb 1389, obecnie grudziądzki 805Nb 66
Wagon typu 105Nb o numerze fabrycznym 011 wyprodukowano w Konstalu w 1993r. W dniu 29.03.1993 wagon został przyjęty na stan TW i przydzielony do zajezdni R-3 Mokotów. Z powodu wysokiej awaryjności wagon został zwrócony do producenta w dniu 26.10.1993. W Konstalu poprawiono aparaturę elektryczną, wymieniono wózki na wąskotorowe 2NWa, a następnie nadano numer fabryczny 004 (jako rok produkcji podano 1994) i sprzedano do Grudziądza jako nowy wagon typu 805Nb. W dniu 15.01.1994 wpisano wagon na stan MZK Grudziądz, gdzie początkowo jeździł solo, następnie (od 1998r.) w składzie 66+65, później kursował w składzie 67+66, a od marca 2003r. w składzie 66+64. W 2004r. z kolei kursuje w składzie 68+66.
105Nb 1391, obecnie grudziądzki 805Nb 68
Wagon typu 105Nb o numerze fabrycznym 013 wyprodukowano w Konstalu w 1993r. W dniu 29.03.1993 wagon został przyjęty na stan TW i przydzielony do zajezdni R-3 Mokotów. Z powodu wysokiej awaryjności wagon został zwrócony do producenta w dniu 26.10.1993. W Konstalu poprawiono aparaturę elektryczną, wymieniono wózki na wąskotorowe 2NWa, a następnie sprzedano do Grudziądza jako nowy wagon typu 805Nb (przed przekazaniem nowemu właścicielowi otrzymał nowy numer fabryczny 006 i rok producji 1994). Wagon wpisano na stan MZK Grudziądz w dniu 03.02.1994. Po wpisaniu na stan wagon kursował solo, od 1998r. w składzie 67+68, następnie (od 2000r.) wagon jeździł w składzie 68+65, potem przeniósł się do składu 68+63 a obecnie kursuje w składzie 68+66.
105Nb 1392, obecnie grudziądzki 805Nb 63
Wagon typu 105Nb o numerze fabrycznym 014 wyprodukowano w Konstalu w 1993r (przy produkcji wykorzystano przebudowane pudło niedokończonego wagonu typu 108N). Wagon został oficjalnie przyjęty na stan TW w dniu 22.10.1993 i przydzielony do zajezdni R-3 Mokotów, w rzeczywistości jednak nigdy nie został odebrany od producenta (cały czas stał w hali montażowej Konstalu). Jesienią 1993r. Konstal poprawił aparaturę elektryczną i wymienił wózki na wąskotorowe 2NWa. Wagon otrzymał nowy numer fabryczny 001 (pozostawiono oryginalny rok produkcji 1993). W dniu 16.12.1993 wagon został wpisany na stan MZK Grudziądz. Przez kilka lat jeździł solo, od 1998r. kursował w składzie 64+63, natomiast w 2003r. 68+63. Ostatnio można go zobaczyć w składzie 67+63.
Podsumowanie
Tak więc, jak widac, w Stolicy nie było im dane długo pojeździc. Dziwnym, czy może raczej szczęśliwym dla nas zbiegiem okolicznosci, trafiły one do Grudziądza, gdy po pożarze zajezdni tramwajowej, poszła z tymem prawie połowa taboru liniowego, straty były ogromne. Wzbogaciły one nie tylko tabor tramwajowy, ale i pewne doswiadczenia motorniczym i mechanikom. Wpisały się na stałe w krajobraz grudziądzki. Wraz z wagonami 805Na zapewne przeżyją jeszcze wszystkie helmuty.
Post został pochwalony 0 razy
|
|