Forum www.galeriakmgrudziadz.fora.pl Strona Główna www.galeriakmgrudziadz.fora.pl
Galeria MZK Grudziądz
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dostawy wagonów rodziny N do Grudziądza

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.galeriakmgrudziadz.fora.pl Strona Główna -> Tabor Tramwajowy / Tabor Powojenny / Konstal N
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mati




Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grudziądz/Szczecin

PostWysłany: Nie 12:19, 20 Lip 2008    Temat postu: Dostawy wagonów rodziny N do Grudziądza

Wagony 2N2 i 2ND

9.04.1955 roku na ulice Grudziądza wyjechały dwa pierwsze wagony rodiny 2N2 otrzymane z Łodzi. Wagony te pyły pierwszymi tramwajami dostarczonymi do Grudziądza po wojnie, nie licząc wozów typu SW I i SW II z Krakowa, dostarczone w 1954 roku, a które zostały wyprodukowane na początku XX wieku. Tak więc wagony silnikowe z nr 13 i 14, bo takie dostały pierwsze grudziądzkie eNki, były pierwszymi wagonami produkcji powojennej w Grudziądzu. Jeszcze w tym samym miesiącu dotarły dwa kolejne, 15 i 16, również z Łodzi. W roku następnym trafiła tu jeszcze jedna sztuka, nr 17, tym razem bezpośrednio z Konstalu.
Były to wagony klasyczne, dwukierunkowe, wzorowane na wojennej niemieckiej konstrukcji tramwaju KSW, w ktrórym szerokie przedsionki miały ułatwic pasażerom ucieczkę w razie nalotu. Drzwi były ciężkie, wię nie ma co się dziwic, że zima wnetrze wozy było wyziebione.
Do Grudziądza też trafiły trzy doczepy 2ND. W 1967 roku z Wałbrzycha trafiła doczepa przebudowana z wagonu silnikowego (nr 121>63>112), potem w 1974 roku dwie doczepy 2ND produkcji Konstalu z Łodzi (nr 66>117 i 67>118).
Wagony 2N2 i 2ND zakończyły swoją służbę liniową w 1980 roku. Jeden z nich miał więcej szczęścia i został przekwaliwfikowany na wagon gospodarczy. Mowa tu o wozie 17, który służył tak do 5.09.1993 roku. Nie trzeba mówic, co się z nim stało, data mówi sama za siebie. Pozostałe we wspomianym 1980 roku zostały zawiezione na pozostałości trasy do Mniszka, gdzie zostały pocięte i spalone.
Osobnym faktem jest wóz 36, który trafił jeszcze w 1993 roku z Bydgoszczy. Co prawda ma pudło przebudwane na 5N, ale wszystko inne pozostało oryginalne, w tym układ piasecznic i przekładnie. Wiadomo, że w 2004 roku został poddany modernizacji i trudno się teraz w nim doszukiwac rzeczy oryginalnych.

Wagony typu 5N, 5N1 i 5ND1

W 1958 roku Konstal dostarcył wagon typu 5N, nr 18, który odznaczał się dwuskrzydłowymi drzwiami, innym układem siedzeń. Miało to podnieśc komfort podróży. W 1959 roku rozpoczęły się dostawy wozów 5N1, które różniły się od 5N przekładnią. Pierwsze miały przekładnie slimakową, jak w 2N2, a drugie juz przekładnie zębatą. Wozy 5N1 dostarczone z Konstalu do roku 1961 otrzymały numery 19 - 26. W roku 1963 trafił wóz 27 z Inowrocławia, a dwa lata później dwa wagony 11 i 12 z Olsztyna.
Doczepy 5ND1 zzaczęła dostarczac Fabryka Wagonów w Świdnicy w 1959 roku. najpierw wozy z numerami 114 - 120, potem 101 - 105. Przediał 106 - 113 nalezał do "Krakusów", które i tak wkrótce zostały skasowane. Pod koniec lat 60. dotarły do Grudziądza jeszcze trzy doczepy z Jeleniej Góry - 120, 122, 123.

Zmiana numerów doczep w 1974 i 1980 roku

Nie zrozumiałym faktem jest zmiana numeracji wagonów doczepnych w Grudziądzu, która miała miejsce czterokrotnie. O ile przenumerowanie wagonów tramaju konnego z zakresu 1-15 na 20-34 można jeszcze zrozumiec, to przyczyny późniejszych przenumerowań nie są do kńca jasne. W 1954 roku 5 wagonów lenich przenumerowano z zakresu 29-34 na 101-105, w tym samym roku do listy doczep dołączyły wgony z Krakowa 106-113 i tak numeracja mogła biec dalej. W prawdzie wozy 101-105 zostały skasowane i ich miejsce w numeracji dostały 5ND1, to numeracja doczep doszła do liczby 123. I byłoby cacy, ladnie, pieknie, jak to mówią. No ale ktoś pomyślał sobie, że zapewne numeracja waonów silnikowych już nie ruszy z nr 27 i że tak już zostanie, więc przenumwrowac trzeba doczey na zakres zaczynający się od liczby 51, tym bardziej, że już nie ma Krakusów i jest po nich dziura i to pokaźnych rozmiarów, jak na Grudziądz. No i wszystkie doczepy przenumerowano na 51-65. W tym samym roku dołączyły wspomiane łódzkie 2ND. I tym samym liczba wagonów silnikowcyh i doczepnych była taka sama - 17.
Kolejna zmiana w numeracji nastąpiła w roku 1980. Wagony znów dostały numery od 101 wzwyż. Z tym, że pominięto numer 113 (czy ktoś wirzył w pecha?). No i tu warto zwrócic uwagę na to, że żaden wagon nie wrócił do swojego poprzedniego numeru! Oto jak zmieniały się numery poszczególnym wagonom:
101>51>107
102>52>108
103>53>109
104>54>103
105>55>104
114>56>101
115>57>102
116>58>105
117>59>106
118>60>110
119>61>111
120>62>115
121>63>112
122>64>114
123>65>116
66>117
67>118

Zmodernizowane składy 2N2+5ND1 z Łodzi

14 kwietnia 1981 roku na stan wpisano 10 składów 2N2+5ND1 z Łodzi. Były to pojazdy zmodernizowane na jednokierunkowe. Miały m. in. harmonijkowe drzw czy hamulce szynowe. Wozy silnikowe dostły numery 28 - 36 i jeden bez numeru, a doczepy od 119 do 128. Zastanawia tu wagon bez numeru, ex 281. Czy był od razu ptrzydzielony na techniczny, czy przebudowany na doczepny z nr 112, czy też nosił nr 37? W każdym razie ze stanu zozstał skresony na początku 1982 roku, kiedy MPK Grudziądz już wolniło się od WPKM Toruń i przenumerowało wozy 805Na z nr 227-234 na 37-44. Hipotez jest kilka, ale nie ma materiałów potwierdzających którąkolwiek z nich.

Zakonczenie eksploatacji

Grudziądzkie eNki wraz z dostawami wozów 805Na zaczęły po mału znikac z ulic miasta. W roku 1981 rozpoczeły się masowe kasacje tych pierwszych. Do roku 1986 była na stanie ostatnia liniowa doczepa z nr 112, zaś do 8 grudnia 1988 roku na linii nocnej nr 1 kursowały naprzemian wagony 22, 23, 27 i 32. Kursował też po mieście skład Nauki Jazdy w kremowym malowaniu, prawdopodobnie 29+112.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.galeriakmgrudziadz.fora.pl Strona Główna -> Tabor Tramwajowy / Tabor Powojenny / Konstal N Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin