Mati
Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grudziądz/Szczecin
|
Wysłany: Nie 11:25, 20 Lip 2008 Temat postu: Historia tak po krótce |
|
|
Tramwaje konne
Pomysł budowy linii tramwajowej w Grudziądzu zrodził się w styczniu 1896 roku, kiedy przy obecnej ulicy Legionów (róg Fortecznej) przygotowywana była wystawa rzemiosła Prus Zachodnich "Westprussische Gewerbe - Ausstellung Graudenz 1896". Uroczyste uruchomienie linii nastąpiło w sobotę 13 czerwca 1896 roku. Dnia następnego otwarta została wystawa. Uroczysty kondukt złożony z 5 wozów tramwajowych oraz dorożek wyruszył spod dworca o godzinie 10:45 i przemierzył trasę do terenu wystawy. Tłumy Grudziądzan witało nowy środek lokomocji w mieście. W sumie było 15 wagonów oznaczonych prawdopodobnie numerami 1-15, zaś po elektryfikacji sieci tramwajowej oznaczono je numerami 20-34. Wiadomym jest, że 5 wozów letnich kursowało do roku 1960, do kiedy nosiły numery 101-105. Dwa inne przebudowano na techniczne, jak te, które podczs I wojny światowej służyły jako lory do przewożenia sprzętu wojskowego. Dwa inne przebudowano na sanitarne, dowożące rannych z dworca PKP do szpitala wojskowego. Jeden zaś służył do lat 60 jako wóz wieżowy dla sieciowców.
Tramwaje elektryczne
W 1899 roku przedłużono linię tramwajową o 700 metrów na ulicy Legionów do Tarpna. Oficjalne uruchomienie elektrycznej linii tramwajowej nastąpiło w czwartek 12 maja 1899 roku. Dostawę napięcia 260V zapewniła miejska elektrownia.
W latach 1899-1913 dostarczono do Grudziądza 19 wagonów silnikowych różnych typów, jak MAN czy Steinfurt oraz 4 doczepy (35- 3 . Równocześnie przystąpiono do modernizacji posiadanych wagonów starszych roczników upodabniając je do nowych pojazdów. Wagony silnikowe z numerami 1-7 otrzymały zabudowane platformy. Wozy 8-13 zostały rozebrane i zudowane od nowa, otrzymujac nowe pudła, prawdopodobnie z fabryki Steinfurt. Wagony MAN (14-17) i Steinfurt (18-19) były nowe, więc nie były przebudowywane. Kazdy wóz zamiast krążkowego odbieraka prądu otrzymał pałąk typu Lira.
Post został pochwalony 0 razy
|
|