Forum www.galeriakmgrudziadz.fora.pl Strona Główna www.galeriakmgrudziadz.fora.pl
Galeria MZK Grudziądz
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Historia tak po krótce

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.galeriakmgrudziadz.fora.pl Strona Główna -> Tabor Tramwajowy / Tabor Przedwojenny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mati




Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grudziądz/Szczecin

PostWysłany: Nie 11:26, 20 Lip 2008    Temat postu: Historia tak po krótce

Tramwaje konne

Pomysł budowy linii tramwajowej w Grudziądzu zrodził się w styczniu 1896 roku, kiedy przy obecnej ulicy Legionów (róg Fortecznej) przygotowywana była wystawa rzemiosła Prus Zachodnich "Westprussische Gewerbe - Ausstellung Graudenz 1896". Uroczyste uruchomienie linii nastąpiło w sobotę 13 czerwca 1896 roku. Dnia następnego otwarta została wystawa. Uroczysty kondukt złożony z 5 wozów tramwajowych oraz dorożek wyruszył spod dworca o godzinie 10:45 i przemierzył trasę do terenu wystawy. Tłumy Grudziądzan witało nowy środek lokomocji w mieście. W sumie było 15 wagonów oznaczonych prawdopodobnie numerami 1-15, zaś po elektryfikacji sieci tramwajowej oznaczono je numerami 20-34. Wiadomym jest, że 5 wozów letnich kursowało do roku 1960, do kiedy nosiły numery 101-105. Dwa inne przebudowano na techniczne, jak te, które podczs I wojny światowej służyły jako lory do przewożenia sprzętu wojskowego. Dwa inne przebudowano na sanitarne, dowożące rannych z dworca PKP do szpitala wojskowego. Jeden zaś służył do lat 60 jako wóz wieżowy dla sieciowców.

Tramwaje elektryczne

W 1899 roku przedłużono linię tramwajową o 700 metrów na ulicy Legionów do Tarpna. Oficjalne uruchomienie elektrycznej linii tramwajowej nastąpiło w czwartek 12 maja 1899 roku. Dostawę napięcia 260V zapewniła miejska elektrownia.
W latach 1899-1913 dostarczono do Grudziądza 19 wagonów silnikowych różnych typów, jak MAN czy Steinfurt oraz 4 doczepy z numerami 35-38. Równocześnie przystąpiono do modernizacji posiadanych wagonów starszych roczników upodabniając je do nowych pojazdów. Wagony silnikowe z numerami 1-7 otrzymały zabudowane platformy. Wozy 8-13 zostały rozebrane i zudowane od nowa, otrzymujac nowe pudła, prawdopodobnie z fabryki Steinfurt. Wagony MAN (14-17) i Steinfurt (18-19) były nowe, więc nie były przebudowywane. Kazdy wóz zamiast krążkowego odbieraka prądu otrzymał pałąk typu Lira.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.galeriakmgrudziadz.fora.pl Strona Główna -> Tabor Tramwajowy / Tabor Przedwojenny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin